Dit jaar is het 45 jaar geleden dat Fons startte als zelfstandig ondernemer en het fundament legde voor het huidige hoveniersbedrijf. In deze 45 jaar is er zowel binnen het bedrijf alsook de hoveniersbranche veel veranderd.
Naast de steeds veranderende trends in gebruik van materialen is mede onder invloed van de veranderingen in ons klimaat het scala aan gebruikte bomen en planten enorm uitgebreid. Met name de laatste jaren is er steeds meer oog voor duurzaamheid. Het gebruik van bestrijdingsmiddelen is enorm afgenomen en kunstmest wordt vaker vervangen door meer organische alternatieven. We zijn bewuster bezig met het (her)gebruik van (regen)water en met het elektriciteitsverbruik terwijl we juist meer tuinverlichting zijn gaan toepassen.
Onze branche heeft in de afgelopen decennia een behoorlijke professionalisering doorgemaakt. Denk bijvoorbeeld aan specifieke opleidingen en diverse certificeringen. Daarnaast hebben technologische ontwikkelingen, op het gebied van automatisering en mechanisatie, bijgedragen aan een hogere kwaliteit van de dienstverlening.
Mede door al deze ontwikkelingen is ook de diversiteit van diensten toegenomen. Naast de traditionele tuinaanleg en -onderhoud, bieden veel hoveniersbedrijven nu een breed scala aan (nieuwe) diensten aan zoals boomverzorging, verticale beplanting, groene daken en zwemvijvers. Al met al heeft de hoveniersbranche zich de afgelopen jaren positief en explosief ontwikkeld wat gepaard is gegaan met de komst van veel nieuwe bedrijven. In de afgelopen 10 jaar was deze groei ruim 81% volgens het CBS. Maatwerk, kwaliteit, klantfocus en -binding zijn daarom belangrijker dan ooit geworden om jezelf als bedrijf te onderscheiden van de grijze (of is het groene) massa.
Onderscheidend zijn is iets waar wij binnen ons bedrijf elke dag mee bezig zijn. Niet alleen in ons ‘buitenwerk’, maar ook in onze (digitale) presentatie. Hoewel het merendeel van onze nieuwe klanten hoofdzakelijk via mond-tot mond reclame bij ons terecht komt, zien we steeds vaker dat men ons ook virtueel weet te vinden. Voor deze laatste groep is onze website de eerste kennismaking met ons bedrijf.
Met enorme trots heb ik afgelopen maand onze nieuwe website gelanceerd: www.fonslinders.nl Het is ons digitale visitekaartje geworden en biedt een goed en uitgebreid beeld van ons bedrijf, onze dienstverlening en onze manier van werken. Daarbij geven de prachtige illustraties u een beeld van de diverse door ons ontworpen en aangelegde tuinen waarvoor wij ook grotendeels het onderhoud verzorgen.
Ik nodig jullie dan ook van harte uit om onze website te bezoeken www.fonslinders.nl en hoor heel graag wat jullie ervan vinden.
Jan Verhoeven